Det er ingen hemmelighed, at det er svært at holde op med at ryge. Men når tiden kommer, og der skal gives afkald på cigaretterne, er det meget normalt, at erstatte den dårlige vane med noget andet. En af de mest almindelige erstatninger for cigaretter er utvivlsomt mad og slik. Ikke overraskende, resulterer det ofte i, at der sætter sig et par ekstra kilo på sidebenene. Det får folk til at overveje om det umagen værd at holde op med at ryge. Svaret er enkelt: Det er det!

For at holde vægten under kontrol, er det godt at vide, hvordan kroppen ændrer sig, når du holder op med at ryge. Nikotin er et stof, der påvirker både stofskiftet og appetitten. Hvordan? Det mindsker din appetit, samtidig med, at det øger dit stofskifte. Dette medfører, at kroppen forbrænder kalorier hurtigere. Når der ikke længere er nikotin i kroppen, kan stofskiftet nedsættes, og det medfører, at kroppen forbrænder kalorier langsommere.

Ved brug af nikotinprodukter kan forbrændingen af kalorier bibeholdes og reduceres, når du træpper ud af produket. Derudover, kan nikotinprodukter faktisk øge dine chancer for at stoppe med at ryge. Tag det fantastiske første skridt på vej mod dit nye røgfrie liv med NICORETTE i dag.

For at mindske risikoen for at tage disse uønskede kilo på, er det vigtig at kende nogle gode tricks. Her er nogle enkle, men meget effektive måder, at kontrollere vægten på.

Fysisk aktivitet
Det er altid godt at bevæge sig, og det er måske endnu vigtigere at motionere, når du holder op med at ryge. Den eneste grund til at motionere er ikke kun at opnå et vægttab, men også fordi det er en rigtig god måde at udskifte en dårlig vane med en god vane. Hold motivationen ved, at du ved, at din form bliver bedre og din krop bliver stærkere.

Bevidste madvalg
Når rygetrangen opstår, er det nemt at erstatte cigaretterne med mad. Dette er ikke nødvendigvis dårligt – men det er vigtigt, at du spiser mad, der er god for dig. Lad ikke maden kontrollere dig, tænk på hvad du putter i munden. Når du sætter dig ned og spiser, skal du nyde maden. Vær tilstede. På den måde bliver du opmærksom på, hvad det er, du vælger at putte i munden.

Begræns dit alkoholindtag
Alkohol indeholder mange kalorier, det ved vi. Det er selvfølgelig altid godt, at gøre tingene med måde, og det er måske endnu vigtigere i forbindelse med denne store ændring. Ud over, at du kan tage på i vægt, når du drikker alkohol, er alkohol også tæt forbundet med rygning for mange mennesker. Genkender du dette? Det er en unødig fristelse at udsætte dig selv for, når du nu har været så stærk, at tage beslutningen om at kvitte cigaretterne. Vær god ved dig selv.

Læs altid vejledningen. For mere information www.nicorette.dk