Nogle er i stand til at gøre det uden det store besvær, men for mange er det en langvarig kamp mod deres vaner og viljestyrke. Det er ikke sikkert, det lykkes at holde op med at ryge første gang. De fleste lykkes dog efter 3 til 4 forsøg. Det vigtigste er at rygestop er noget at det bedste du kan gøre for dig selv, uanset antallet af mislykkede forsøg.

En blød eller hård landing?
Nogle rygere siger bare "jeg vil aldrig ryge igen," vender et nyt blad i deres liv og ser sig aldrig tilbage.Den motivation, der skal til, kan for eksempel komme, når du venter dit første barn eller får en kæreste, der ikke ryger.

Der er mange måder at holde op med at ryge på. Somme tider er en nedsættelse at antallet af cigaretter det første trin på vejen til helt at holde op.

Kom godt i gang med den rigtige beslutning
Skal det lykkes at holde op med at ryge, kan det kræve at beslutningen er baseret på  kendsgerninger. Træf beslutningen lidt hurtigere ved at undersøge  sundhedsrisici og andre bivirkninger, som rygning kan medfører. Vælg den dag, du vil sige farvel til din vane for sidste gang. Vær forberedt på en kamp mellem dine vaner og din beslutning.

Opbyg et netværk der kan støtte dig
Fortæl din læge eller sygeplejerske, at du har besluttet dig for at holde op med at ryge. Find støtte hos grupper af ligesindede i din by og på nettet. Sørg også for at få støtte fra din egen kreds af venner og bekendte ved på forhånd at fortælle om din beslutning.

Skil dig af med lighter og andet der minder dig om rygning i god tid, både hjemme, på arbejde og i bilen. Undgå så vidt muligt at være sammen med rygere og at være i situationer, du tidligere har forbundet med rygning. Tænk over hvordan du vil være sammen med dem du har røget med før, så du ikke får lyst til at ryge.

Når trangen til at ryge rammer dig
Når trangen til at ryge rammer dig, så tænk på hvorfor du ville  holde op, og find noget andet at beskæftige dig med. Gå en tur. Hvis du afleder dine tanker fra cigaretter og koncentrerer dig om noget andet i stedet for, kan det nedsætte den værste trang til cigaretter i løbet af 5 - 10 minutter.

Vær forberedt på abstinenser
Når nikotinen fra tobakken begynder at være ude af kroppen, vil de fleste rygere opleve abstinenser. Det er forskelligt fra person til person, hvor intense abstinemserne er, og hvor længe de varer. Nogle mennesker, der holder op med at ryge, får ingen abstinenser.

Abstinenserne er normalt værst i den første uge. Abstinenser er et tegn på kroppens udrensningsproces.

Hjælp med nikotinprodukter
Mange mennesker, der holder op med at ryge, får hjælp til at klare abstinenserne med forskellige nikotinprodukter. Studier viser, at brug af nikotinprodukter til støtte for beslutningen kan gøre det endnu mere sandsynligt at holde op med at ryge. Mundspray med nikotin kan for eksempel være en effektiv måde at komme rygetrange til livs på

Beløn dig selv
At holde op med at ryge er en belønning i sig selv for folk, der har røget i mange år. Du bliver bedre til at håndtere stress, og din søvnkvaliteten bliver bedre. Din ånde bliver friskere, og din hud får det bedre. Dine ydeevner forbedres. Det bliver nemmere at trække vejret.

Du kan øge din motivation ved for eksempel at give dig selv en præmie for det første år uden cigaretter. Hvis du plejede at ryge en pakke cigaretter om dagen, vil du have sparet ca. 15.000 kroner.

Klik her for at få flere oplysninger om, hvordan du kan få støtte til at holder op med at ryge.

Læs altid vejledningen. For mere information: www.nicorette.dk DK/NI/19-1463